Nova et Vetera

Nova et Vetera

samen met Schola in Gregorio

 

Broederenkerk, Deventer

Zaterdag, 7 februari 2015, 15:00 uur

 

Barockkirche, Zwilbrock

Zondag, 8 februari 2015, 16:30 uur

 

Programma

IN GREGORIO

EXICON

Advent

1. Ad te Domine levavi

Kerst

3. Puer natus est

Maria Boodschap

5. Ave Maria

Witte Donderdag

7. Ubi caritas

 

Goede Vrijdag

10. O crux Avé

Paastijd

12. Lapis revolutus est

Advent

2. Ad te Domine levavi – V. Miskinis

Kerst

4. Cantate Domino – V. Miskinis  

Maria Boodschap

6. Ave vera virginitas – V. Miskinis  

Witte Donderdag

8. Ubi caritas – M. Duruflé

9. Miserere – V. Miskinis  

Goede Vrijdag

11. O crux ave – R. Dubra

Paastijd

13. Alleluja – I. Arne

Mariamaand

14. Lectio Hooglied

 

Door het jaar

16. Sanctus VI

18. Pater noster

Advent

21. Rorate caeli

Mariamaand

15. Dialogue (nr. 1 uit “Le Cantique des Cantiques”) – I. Daniel-Lesur

Door het jaar

17. Sanctus - Jan Sandström

19. Pater noster – P. Vasks  

Advent

20. De profundis – V. Nees

22. Pater, in manus tuas – C. Gounod

 

Toelichting

Nova et Vetera (nieuw & oud) is het thema van het concert van Exicon en Schola in Gregorio Twente. Gregoriaanse melodieën (gezongen door de Schola) en moderne bewerkingen op deze melodieën (door Exicon) wisselen elkaar daarin af. Beide koren treden in november op in drie kerken in Twente.

In het programma streven de koren een liturgische eenheid na, en worden teksten gekozen die het kerkelijk jaar doorlopen.

Een voorbeeld is het Ubi Caritas, waarvan de melodie tussen 400 – 1000 na Christus is ontstaan. Het Ubi Caritas heeft een plaats in de kerkkalender vlak voor Pasen. De Schola zal deze oorspronkelijke melodie zingen. In wisselzang zingt Exicon vervolgens het Ubi Caritas zoals (vijfstemmig) getoonzet door Maurice Duruflé (1960). Daarin is de melodie goed terug te horen. Ook mooi is te horen hoe Duruflé de oproep tot vertrouwen aan de gemeenschap in Christus benadrukt in zijn compositie.

De eenstemmige, recitatieve Latijnse zang ontwikkelde zich in de eerste eeuwen na Christus en speelde een belangrijke rol bij de verspreiding van het Christendom. Het nam verschillende vroege muziekstijlen in zich op en werd gekoppeld aan de liturgie en aan de kerkelijke kalender. In de pauselijke encycliek van 1903 werd het Gregoriaans uitgeroepen tot de meest volmaakte vorm van kerkzang.

De Gregoriaanse melodieën zijn nog altijd tot inspiratie, ook van moderne componisten. Dat laat Vocaal Ensemble Exicon horen in o.a. de composities: Sanctus van Jan Sandström (1999), Ubi Caritas van Maurice Duruflé (*1902), Ad te Levavi & Cantate Domino van Vytautis Miskinis (*1954).

 

© Copyright. All Rights Reserved.